<< Ga terug

Leerlingen De Vlonder en Het Palet experimenteren met 3D-printer

Leerlingen De Vlonder en Het Palet experimenteren met 3D-printer
Foto: Eigen afbeelding

HATTEM - Zat uw meester of juf ook onder de inktvlekken na het stencilen? Wat een geweldige tijd brak voor hen aan toen het kopieerapparaat zijn intrede deed. Eerst nog zwart-wit en later zelfs in kleur. De tijd staat niet stil. Dat laten de kinderen van De Vlonder en Het Palet binnenkort graag zien. Zij gaan eigen bouwwerken 3-dimensionaal printen met een echte 3D-printer.

Experimenteren, nieuwsgierig zijn, durf en lef hebben zijn belangrijke aspecten voor de beide openbare scholen van Hattem. Voor de zomervakantie werden beide scholen blij verrast toen Frans Tollenaar van Tollenaar Industries uit Zwolle en de Rabobank de 3D-printers schonken. De bedrijven zijn zich er van bewust dat je kinderen op de basisschool al kennis moet laten maken met de techniek van vandaag en de toekomst, omdat ze nu nog erg leergierig en nieuwsgierig zijn. Ze wilden daarom graag hun footprint op de openbare scholen van Hattem achter laten.

Dit zijn niet zomaar 3D-printers…. Het zijn printers van 3Dkanjers. 3Dkanjers is een project vanuit de wens om kinderen, in vooral het basisonderwijs, enthousiast te maken voor techniek en wetenschap. De kinderen moeten daarom ook zelf eerst de 3D-printers in elkaar zetten. En dat de leerlingen enthousiast zijn voor techniek, was al te bemerken bij het openen van de dozen, waarin de onderdelen van de 3D-printers zaten. De “oehs en “aaaaahs “ waren duidelijk hoorbaar. En alle ideeën over wat je zou kunnen gaan printen borrelden omhoog. Maar er rezen ook snel vragen op, zoals ‘Hoe kan je nu van wat hout en schroefjes de 3D-printers maken??’ En …de handleiding is ook nog eens in het Engels geschreven. Gebundelde takken maken sterk. Middels samenwerking en overleg kwamen de oplossingen stapsgewijs vanzelf en vordert het in elkaar zetten van de printers gestaag. Een leerling gaf aan: ‘Ik vind het zo leuk, dat we nu ook met de kinderen van de andere school samenwerken en hen hierdoor op een leuke manier leren kennen’. Een andere mooie bijkomstigheid was, dat de leerlingen elkaars talenten gingen waarderen. Zo kan de ene leerling uitstekend dingen op de juiste plek schroeven en heeft de andere leerling het inzicht wat er precies moet gebeuren. En zeg nu zelf.. waarom moeilijk doen als het samen veel leuker en effectiever kan?!



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo